free responsive web templates

actueel

florence

TILIAFATA

roermond

OBSCURE - CLAIR

heythuysen

ICOON

buggenum

"MOOI WEER VANDAAG"

TILIAFATA
TILIAFATA
The concept is to combine the artistically technical structure (Guzzini) and my own discoveries natural organic (Jan C M Peeters). The result is to combine prepared fruits from the Linden tree with the lamp in a functional creation. What I prepare is the winged seeds hanging on little leaves and who whirl like “drones" but also  
like fairies in the sky. So what I am making is “de organic fairies" in de nature which I combine (catch) in the lamp and his light.
And that is how the title is reduced. Also from “lime/linden tree, in Latin Talia or lime fruit" and from “fairy" also "fata" and therefore is the title: TILIAFATA


This unique work will be sold for charity to the public and money will be given to the Association MEDICISENZA FRONTIERA or another important international charity institution chooses by Dr. Domenico Guzzini.
“I am glad to inform you that your artwork will be shown during the exhibition/event “Soirée, La luce del pensiero” in Firenze-Fortezza da Basso together with other 19 artworks,
that have been created just for this project: the event has been organized thanks to the precious collaboration of Baroness Lucrezia De Domizio Durini, during the “XII Florence Biennale”
(open from 18th till 27th October).
Kind regards
Domenico Guzzini”.


This artist mostly works spontaneously, in order to catch basic physical and unnoticed facts from daily reality and to transform them into a cosmic contemplation by means of arrangement, surroundings and fascinating emphasis.
Jan C M Peeters strives towards on active and vital involvement in works of monumental instability and poetic sustainability, also monumental transitions and poetic durability.
In short; Jan C M Peeters is a social engaged teacher and a free artist.


ICOON
Jan C M Peeters was als 8 jarige misdienaar, 1955, gefascineerd door de twee houtenengelen (van de vooroorlogse Roermondse beeldhouwers Thissen ) aan weerszijde van de vergulden deuren van het tabernakel op het altaar van de eclectische neogotische parochiekerk in Horn.
Nu, in het 21ste millennium verbeeld als met eigentijdse praatpalen als oproephelpers en met als hoofdzaak het onweerstaanbare voorrangsbord als alomvattend gouden ICOON. Met een wonderlijk lichtspel van reflecterend water. Van september tot december 2018 geïnstalleerd in de serene Missiekapel in Heythuysen.
Een altaar retabel dat gedragen op muziek en ritmisch golvend water reciteert over
“Hoe meer ik weet, hoe minder ik begrijp maar hoe betekenisvoller alles wordt”.
Als apollinische ICOON.


ROERMOND: OBSCURE - CLAIR
Obscur – Clair
Opening van de overzichtstentoonstelling van de Italiaanse – Amsterdamse fotograaf Stefano Odoardi in de ECI Roermond op 3 februari 2019 met de performance/beeldgedicht Obscur – Clair. Ondersteund door Edwin Becker (piano) en Daniel Kelleners (projectie).
Het beeldgedicht omvat 4 coupletten geïnspireerd op:
Aarde / zwart / steen / Sergej Rachmaninov, Elégie
Vagevuur / rood / vuur / Richard Wagner / Franz Liszt, Liebestod
Paradijs / blauw / lucht / Claude Debussy, Arabesque, no. 1
Water / wit / steen / Erik Satie, Gymnopédie, no. 2.  

"MOOI WEER VANDAAG"
Open Poorten betekent voor mij sinds 2003 ieder jaar "het dorp" op een steeds wijze karakteristiek te 
verbeelden als beeldgedicht. Soms als performance. Vaak een installatie. Ook nu voor 2018, weer in-situ,
dus extra gemaakt voor een Buggenumse situatie. Dit keer is op 6 mei 2018 een installatie samengesteld
onder Poort 13, Holstraat 44 in een originele karrepoort met Maaskeitjesvloer. Met als titel, laten we zeggen
als fluitend motto, een door goed gemutste dorpelingen vriendelijk, blij en spontaan toegeroepen groet:
"MOOI WEER VANDAAG . . . “
"WEER MOOI VANDAAG . . . “
"VANDAAG WEER MOOI . . . “


SONNET
GEVONDEN GEKEERD EN GEDICHT

Vanaf 2003 zijn mijn jaarlijkse bijdragen aan de Open Dagen geïnspireerd op Buggenum zelf. “Mijn insitu werk noem ik vakkundig geslaagd en kunstzinnig verantwoord wanneer het mezelf verrast en opwindt maar tegelijk vanzelf sprekend is en toch uitnodigt tot mee-maken”.
Het hectisch geraas dat de gigantische sloop van metaal recycling bedrijf Jos Menten met zich meebrengt op het voormalig Nuon terrein werkt vervreemdend. Om veiligheidsredenen is het gebied zorgvuldig afgeschermd waardoor deze Titanenklus nog geheimzinniger wordt.
Dat sloopkabaal was voor Open Poorten Buggenum 2015 de lokroep die inspireerde. In deze arena van sloop terreur werden dit jaar, 10 mei 2015, voor de OpenPoorten kunstmanifestatie “beelden gevonden “.
‘GEVONDEN, GEKEERD EN GEDICHT’ is een sonnet, een beeldgedicht van 14 “regels”. In dit geval werden het 14 in de situatie gevormde beelden die ritmisch gegroepeerd worden op een groot grasveld in de kern van het dorp. Een collage van subjectieve archeologische voorwerpen die door contrast of associatie, door vorm of met inhoud op elkaar rijmen.
Gevonden voorwerpen uit een energie fabriek, verrassend omgevormd voor nieuwe emotionele vitaliteit; schroot monsters en verwrongen pijpen, uitgesneden dikwandige metaal scherven en soms weer verhullend verpakte onderdelen, industriële perfectie van vervreemde functie, geabstraheerde “gebaren” zowel van voldoening als van machtloosheid, vol verwachting en met teleurstelling tegelijk.
Een overdonderend Eldorado van object trouvé’s en levendige ready mades die fantasievolle associaties in de meest kleurrijke gelaagdheid oproepen. Pijpen van kronkel darmen, de ribbenkast van een mammoet, bloedmooie kommen en buiken, met goud schijnend roestwater, tot spiegel gepolijste platen, zuigers en pompmotoren die uit hun functie verdwaald tot raadselachtige creaties verworden.
Hier dolend beelden vinden haalt een even spectaculair als beheerst en ingetogen gevoel naar boven voor lyrisch constructivisme en geometrische poëzie. Soms hermetisch geklonken of geschroefd, maar ook transparant en vol scheuren en gaten.
Het gaat zowel industrieel als kunstzinnig om het opwekken van energie en enthousiasme. Over “circulaire economie” gesproken: hoe je een droom kunt maken en terugspoelen. Een speels beeldgedicht.